ARTIKEL 2 - IDENTIFICATIE VAN DE ONDERNEMER
In deze voorwaarden wordt de ondernemer als volgt geïdentificeerd:
Naam ondernemer: Stookrs b.v.
Vestigingsadres: Rudonk 2c, 4824 AJ Breda, Nederland.
E-mailadres: info@stookrs.nl
Kamer van Koophandel-nummer: 90837126
ARTIKEL 3 - TOEPASSELIJKHEID
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen van de ondernemer en op elke overeenkomst op afstand tussen de ondernemer en de consument. Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, moet de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument worden verstrekt. Als het redelijkerwijs niet mogelijk is om de tekst te verstrekken, moet de ondernemer de consument op de hoogte stellen van hoe de algemene voorwaarden bij de ondernemer kunnen worden ingezien en dat deze kosteloos op verzoek van de consument worden toegezonden.
Als de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan de tekst van deze algemene voorwaarden, in afwijking van het vorige lid, elektronisch aan de consument ter beschikking worden gesteld op een manier die door de consument gemakkelijk kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Als het redelijkerwijs niet mogelijk is om de tekst elektronisch te verstrekken, moet de ondernemer de consument op de hoogte stellen van waar de algemene voorwaarden elektronisch kunnen worden ingezien en dat ze kosteloos op verzoek van de consument elektronisch of op andere wijze worden toegezonden.
Als er naast deze algemene voorwaarden ook specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, zijn het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing. In het geval van tegenstrijdige voorwaarden kan de consument zich altijd beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.
ARTIKEL 4 - HET AANBOD
Wanneer een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of aan voorwaarden is gebonden, wordt dit duidelijk vermeld in het aanbod. Het aanbod bevat een gedetailleerde en nauwkeurige beschrijving van de aangeboden producten, digitale inhoud en/of diensten, die de consument in staat stelt het aanbod goed te beoordelen. Afbeeldingen die de ondernemer gebruikt, zijn een accurate weergave van de aangeboden producten, diensten en/of digitale inhoud. Kennelijke fouten of vergissingen in het aanbod zijn niet bindend voor de ondernemer.
Elk aanbod bevat voldoende informatie zodat het voor de consument duidelijk is welke rechten en verplichtingen verbonden zijn aan het aanvaarden van het aanbod.
ARTIKEL 5 - DE OVEREENKOMST
De overeenkomst komt tot stand op het moment dat de consument het aanbod aanvaardt en voldoet aan de gestelde voorwaarden, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4. Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onmiddellijk langs dezelfde weg de ontvangst van de aanvaarding. Zolang de ontvangst van de aanvaarding niet is bevestigd, heeft de consument het recht om de overeenkomst te ontbinden. Als de overeenkomst elektronisch tot stand komt, zorgt de ondernemer voor passende technische en organisatorische maatregelen om de elektronische overdracht van gegevens te beveiligen en een veilige webomgeving te garanderen. Als de consument elektronisch betaalt, neemt de ondernemer passende veiligheidsmaatregelen. Binnen de wettelijke kaders kan de ondernemer onderzoeken of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen en of er andere feiten en factoren zijn die van belang zijn voor het aangaan van de overeenkomst op afstand.
Als de ondernemer op basis van dit onderzoek goede redenen heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, heeft hij het recht om een bestelling of aanvraag te weigeren of om bijzondere voorwaarden te stellen aan de uitvoering ervan. Bij levering van het product, de dienst of digitale inhoud verstrekt de ondernemer schriftelijk of op een andere toegankelijke manier de volgende informatie die de consument kan opslaan op een duurzame gegevensdrager:
ARTIKEL 6 - TERUGTREKKINGSRECHT BIJ LEVERING VAN PRODUCTEN
De consument heeft het recht om zonder opgaaf van redenen een overeenkomst voor de aankoop van een product te ontbinden binnen een bedenktijd van ten minste 30 dagen. De ondernemer kan de consument vragen naar de reden voor het intrekken van de overeenkomst, maar kan de consument niet verplichten om deze reden(en) op te geven.
De bedenktijd genoemd in lid 1 gaat in op de dag na ontvangst van het product door de consument of een door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, of:
Als de ondernemer de consument niet de wettelijk verplichte informatie over het terugtrekkingsrecht of het modelformulier voor terugtrekking heeft verstrekt, wordt de bedenktijd verlengd tot twaalf maanden na het einde van de oorspronkelijke bedenktijd zoals vastgesteld in de voorgaande leden van dit artikel. Als de ondernemer de informatie verstrekt binnen twaalf maanden na het begin van de oorspronkelijke bedenktijd, loopt de bedenktijd af 30 dagen na de dag waarop de consument deze informatie heeft ontvangen.
ARTIKEL 7 - VERPLICHTINGEN VAN DE CONSUMENT TIJDENS DE BEDENKTIJD
Gedurende de bedenktijd heeft de consument de verantwoordelijkheid om zorgvuldig om te gaan met het product en de verpakking. Het is de bedoeling dat de consument het product slechts uitpakt en gebruikt in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen. Hierbij geldt als uitgangspunt dat de consument het product slechts mag hanteren en inspecteren op dezelfde manier als hij dat in een fysieke winkel zou mogen doen.
Als de consument het product op een manier gebruikt die verder gaat dan toegestaan in lid 1 en dit leidt tot een waardevermindering van het product, dan is de consument hiervoor aansprakelijk.
De consument is echter niet aansprakelijk voor waardevermindering van het product als de ondernemer hem niet alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft verstrekt vóór of bij het sluiten van de overeenkomst.
Als de consument herroept na eerst uitdrukkelijk te hebben verzocht dat de dienstverlening of de levering van gas, water of elektriciteit die niet gereed zijn voor verkoop in beperkte hoeveelheden tijdens de bedenktijd begint, moet de consument de ondernemer betalen voor het gedeelte van de dienst of levering dat is uitgevoerd op het moment van herroeping.
De consument hoeft geen kosten te betalen voor de levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd, als hij niet uitdrukkelijk heeft ingestemd met het begin van de levering vóór het einde van de bedenktijd, of als hij niet heeft erkend dat hij zijn herroepingsrecht verliest bij het verlenen van zijn toestemming, of als de ondernemer nagelaten heeft deze verklaring van de consument te bevestigen. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, worden alle aanvullende overeenkomsten automatisch ontbonden.
ARTIKEL 8 - UITOEFENING EN KOSTEN VAN HET HERROEPINGSRECHT DOOR DE CONSUMENT
Binnen de bedenktermijn moet de consument het herroepingsrecht uitoefenen door middel van het modelformulier voor herroeping of op andere duidelijke wijze aan de ondernemer te melden.
Binnen 30 dagen na deze melding, moet de consument het product zo snel mogelijk terugsturen, tenzij de ondernemer heeft aangeboden het product zelf op te halen. Als de consument het product terugstuurt voordat de bedenktijd is verstreken, heeft hij de terugzendtermijn in acht genomen.
De consument moet het product terugsturen met alle meegeleverde accessoires en in zoveel mogelijke originele staat en verpakking, conform de instructies van de ondernemer.
Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de consument. De consument is verantwoordelijk voor de rechtstreekse kosten van het terugsturen, tenzij de ondernemer aangeeft deze kosten voor zijn rekening te nemen of als de ondernemer heeft nagelaten deze kosten te melden.
ARTIKEL 9 - VERPLICHTINGEN VAN DE ONDERNEMER BIJ HERROEPING
Indien de ondernemer de consument in staat stelt om de herroeping elektronisch te melden, dient hij onmiddellijk na ontvangst van de melding een ontvangstbevestiging te sturen. De ondernemer betaalt alle betalingen van de consument terug, exclusief eventuele leveringskosten die de ondernemer in rekening heeft gebracht voor het geretourneerde product, onmiddellijk en uiterlijk binnen 14 dagen nadat de consument hem op de hoogte heeft gesteld van de herroeping. Tenzij de ondernemer heeft aangeboden het product zelf op te halen, kan hij wachten met terugbetalen totdat hij het product heeft ontvangen of totdat de consument heeft aangetoond het product te hebben teruggestuurd, afhankelijk van welk tijdstip het eerst valt. De ondernemer maakt gebruik van dezelfde betaalmethode als de consument, tenzij de consument instemt met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor de consument. Indien de consument heeft gekozen voor een duurdere methode van levering dan de goedkoopste standaardlevering, hoeft de ondernemer de extra kosten voor de duurdere methode niet terug te betalen.
De ondernemer mag bepaalde producten en diensten uitsluiten van het herroepingsrecht, maar alleen als hij dit duidelijk heeft vermeld bij het aanbod of tijdig voor het sluiten van de overeenkomst. Dit omvat onder andere:
ARTIKEL 11 - DE PRIJS
De Prijs, blijven de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten gedurende de geldigheidsduur van het aanbod hetzelfde, tenzij er prijswijzigingen zijn als gevolg van veranderingen in btw-tarieven. Als de ondernemer geen invloed heeft op producten of diensten waarvan de prijzen afhankelijk zijn van schommelingen op de financiële markt, kan de ondernemer variabele prijzen aanbieden. De gebondenheid aan schommelingen en eventueel vermelde prijzen worden vermeld in het aanbod.
Een prijsverhoging is alleen toegestaan binnen 3 maanden na het sluiten van de overeenkomst als dit het gevolg is van wettelijke regelingen of bepalingen. Bij een prijsverhoging vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst moet de ondernemer dit bedingen. De prijsverhoging moet dan het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen, of de consument moet de mogelijkheid hebben om de overeenkomst op te zeggen op de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
Alle prijzen die worden vermeld in het aanbod van producten of diensten zijn inclusief btw.
ARTIKEL 12 - NAKOMING EN EXTRA GARANTIE
De ondernemer garandeert dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de specificaties vermeld in het aanbod, redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid, en de geldende wettelijke voorschriften en/of overheidsvoorschriften op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst. Indien overeengekomen, garandeert de ondernemer ook dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.
Een extra garantie verstrekt door de ondernemer, de toeleverancier, de fabrikant of de importeur beperkt nooit de wettelijke rechten en vorderingen van de consument op basis van de overeenkomst tegenover de ondernemer indien deze laatste tekortschiet in de nakoming van zijn deel van de overeenkomst.
Extra garantie omvat elke toezegging van de ondernemer, de toeleverancier, de importeur of de fabrikant waarbij de consument bepaalde rechten of vorderingen krijgt die verder gaan dan de wettelijke verplichtingen in geval van tekortkomingen van de ondernemer bij de uitvoering van zijn deel van de overeenkomst.
ARTIKEL 14 - DUURTRANSACTIES
Bij het ontvangen en uitvoeren van productbestellingen en het evalueren van verzoeken om dienstverlening zal de ondernemer uiterst zorgvuldig te werk gaan. De ondernemer zal de door de consument opgegeven leveringsadres als plaats van levering gebruiken. Na acceptatie van bestellingen zal de ondernemer deze binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij anders overeengekomen. Als de bezorging vertraging oploopt of als een bestelling niet volledig kan worden uitgevoerd, zal de consument daarover binnen 30 dagen na plaatsing van de bestelling worden geïnformeerd. In dat geval heeft de consument het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht op eventuele schadevergoeding. Na ontbinding van de overeenkomst zal de ondernemer onmiddellijk het betaalde bedrag terugbetalen. Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten ligt bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of aan een door de consument aangewezen vertegenwoordiger, tenzij anders is overeengekomen.
De levering over grind of onverharde wegen is niet mogelijk. Indien de klant dit toch verwacht en het artikel om die reden weigert, worden de kosten voor het retour sturen doorberekend aan de klant. De kosten voor het retour sturen zijn €85,- inclusief BTW. Het resterende bedrag wordt binnen 5 werkdagen teruggestort op voorwaarde dat het artikel zich in de oorspronkelijke onbeschadigde staat bevindt.
Levering via tuinpoorten en over drempels is mogelijk op risico van de klant. Als de chauffeur het niet mogelijk acht en om die reden het artikel weigert, worden de kosten voor het retour sturen doorberekend aan de klant. De kosten voor het retour sturen zijn €85,- inclusief BTW. Het resterende bedrag wordt binnen 5 werkdagen teruggestort op voorwaarde dat het artikel zich in de oorspronkelijke onbeschadigde staat bevindt.
ARTIKEL 15 – BETALING
In geval van betaling gelden de volgende regels, tenzij anders is bepaald in de overeenkomst of aanvullende voorwaarden. De bedragen die de consument verschuldigd is, moeten binnen 14 dagen na het begin van de bedenktermijn of binnen 14 dagen na het sluiten van de overeenkomst worden betaald als er geen bedenktermijn is. Als het gaat om een overeenkomst voor het verlenen van een dienst, begint deze termijn op de dag nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen. In de algemene voorwaarden mag de consument nooit verplicht worden tot vooruitbetaling van meer dan 50% bij de verkoop van producten aan consumenten. Als vooruitbetaling is bedongen, heeft de consument geen recht op uitvoering van de bestelling of dienst(en) totdat de vooruitbetaling is ontvangen.
Als de consument onjuistheden opmerkt in de verstrekte of vermelde betaalgegevens, moet hij dit onverwijld aan de ondernemer melden. Als de consument niet op tijd aan zijn betalingsverplichtingen voldoet, moet de ondernemer hem eerst op de te late betaling wijzen en hem een termijn van 14 dagen geven om alsnog aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen. Als de betaling niet binnen deze termijn wordt voldaan, is de consument wettelijke rente verschuldigd over het nog verschuldigde bedrag en mag de ondernemer de gemaakte buitengerechtelijke incassokosten in rekening brengen. De incassokosten bedragen maximaal 15% over openstaande bedragen tot € 2.500,-, 10% over de volgende € 2.500,- en 5% over de volgende € 5.000,- met een minimum van € 40,-. De ondernemer kan afwijken van deze bedragen en percentages ten voordele van de consument.
ARTIKEL 16 – KLACHTENREGELING
De ondernemer heeft een duidelijk en bekendgemaakt klachtenproces en zal klachten over de uitvoering van de overeenkomst op een passende manier afhandelen volgens dit proces. Indien de consument gebreken constateert, moet hij binnen een redelijke termijn na constatering de klacht bij de ondernemer indienen en deze volledig en duidelijk beschrijven. Binnen 14 dagen na ontvangst van een klacht zal de ondernemer antwoorden. Als het langer duurt om de klacht te verwerken, zal de ondernemer binnen 14 dagen na ontvangst van de klacht een bericht van ontvangst sturen met een indicatie van wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten. De consument moet de ondernemer ten minste 4 weken de tijd geven om de klacht in onderling overleg op te lossen. Als na deze termijn het geschil niet is opgelost, is de geschillenregeling van toepassing.
ARTIKEL 17 – GESCHILLEN
Alleen het Nederlandse recht is van toepassing op de overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn. Voor meer informatie zie Europees ODR-platform
ARTIKEL 18 - AANVULLENDE OF AFWIJKENDE BEPALINGEN
Als er aanvullende of van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen zijn, moeten deze schriftelijk worden vastgelegd of op een toegankelijke manier worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, zodat de consument deze kan bewaren. Deze bepalingen mogen niet in het nadeel van de consument zijn.